Sunday, June 13, 2010

Onze ouderen

Wat een sterk punt lijkt in het programma van de PVV, "mensen in bejaardentehuizen worden slechter behandeld dan gevangenen", is bij nadere analyse in tegenspraak met de rest van het programma. Het in bejaardentehuizen wegstoppen van familie is typisch voor de Nederlandse cultuur, en zal nooit leiden tot een bevredigende oplossing, omdat het kil, liefdeloos en egocentrisch is. Om niet te zeggen duur. In andere culturen worden ouderen met respect behandeld en zijn families zo hecht dat de ouders altijd terecht kunnen bij (één van) hun kinderen.

Ik mag er over meepraten omdat wij een groot gedeelte van de tijd mijn Arubaanse schoonmoeder in huis hebben. Ze hoeft zo niet alleen te zijn, helpt mee, doet een boodschapje hier en daar. Het is voor iedereen beter. Mijn ouders zijn te zijner tijd ook welkom, mochten ze niet meer zelfstandig kunnen wonen. Het is een goed voorbeeld waarom we andere culturen moeten omhelzen in plaats van afstoten. Ik was geschokt toen ik las dat ouderen moeten betalen om uit winkelen genomen te worden. Samen met het 'familiedrama' is dat een van de weerzinwekkende, afstotende aspecten van deze cultuur.

No comments: