Monday, November 14, 2005

Dutch Type

Het boek waar ik de afgelopen tijd met het meeste plezier in heb zitten lezen is "Dutch Type" van Jan Middendorp. Als je van letters houdt zoals ik, is het een doorlopend feest. Ik heb me nooit gerealiseerd dat Nederland een buitenproportioneel aandeel heeft van 's werelds beste type designers en typografen, en hoeveel van de beroemde letters in bekende logo's van Nederlandse ontwerpers zijn. Het boek is prachtig uitgevoerd en concentreert zich op de belangrijke ontwerpers door de eeuwen heen, in perioden die ruwweg zijn opgedeeld in historisch, de tijd van het metaalzetten en het digitale tijdperk. Het wees me er op dat ook deze pagina's eens opnieuw moeten worden bekeken, want hoewel dit lettertype er op de Mac mooi en leesbaar uitziet, zag ik laatst dat op de nieuwere Internet Explorers onder Windows het niet "je van het" meer is.

No comments: