Thursday, November 24, 2005

Vertrouwen

Goed, de rechter heeft er zich ook over uitgesproken, en de vrijheid van meningsuiting blijft voorlopig nog gehandhaafd. Het verwijderen der spandoeken is dus ten onrechte geweest en dat is precies wat iedereen verwachtte. Is dit nu een welbewuste aanval op de vrije expressie geweest? Is dit Cohen die zich ervoor schaamt dat Verdonk opdraait voor het uitvoeren van door hemzelf geformuleerd beleid? Denkt men dat we er echt in het algemeen zullen intrappen als kleine beschadigingen in een ruit als voorwendsel worden ingezet voor het opzetten van de muilkorf?

Aan de andere kant is er nog steeds geen uitslag van het onderzoek over het door Verdonk meermalen verkeerd voorlichten van de tweede kamer. Stel je voor dat ik een fiets steel. Omdat het uitkomt en ik beschuldigd word, stel ik voor om het onderzoek na mijn pensionering te doen. Dus we doen nu niets. Omdat de eigenaar boos is, en ik de fiets in de gracht heb gegooid, en een andere heb gestolen - ik verklaar dat hij adequaat op slot stond en er dus geen sprake van diefstal kan zijn -, leg ik hem een spreekverbod op - dat is ongeveer de redenering van Cohen en Verdonk. In bijna de woorden van Nout Wellink: ik heb nog nooit zo'n geen vertrouwen in de overheid gehad. Ben benieuwd wat die van plan is.

No comments: