Tuesday, November 21, 2006

Babel

Hmm, druilerig weer, hopen werk, weinig vooruitgang. Het is niet om vrolijk van te worden. Het is om niet vrolijk van te worden.

Semiotaxis, het nieuwe boek van prof. Carl Ebeling, heeft daar vast iets belangwekkends over te melden - het is een van de beste grammatica's van het Nederlands die er zijn. Hij heeft dertig jaar lang tegenstand geboden tegen de transformationeel-generatieve grammatica (Chomsky 1957), ook belangwekkend werk, maar in de verkeerde discipline. Chomsky's werk is ontzagwekkend en belangrijk voor de informatica; de taalwetenschap is er door op het verkeerde spoor gezet; we ondervinden de nadelige gevolgen daar nu nog steeds van.

Waarom schrijven in het Nederlands? Een van de redenen voor mij is om er nog wat oefening in te hebben. In Nederland spreken we Engels (op het werk) en Papiamento (thuis). Op Aruba spreken we ... Papiamento en Engels. Zo dan. Voor de zaak van de oude tijden. Ik ben een anti-purist, voor de ontbabelisering zijn nieuwe creoolse talen nodig. Goede film trouwens.

Ik had abusievelijk de reacties uit staan. Es wees me er op. Ze staan nu open - ik vroeg me al af waarom ik nooit een reactie op mijn engelse blog op blogspot kreeg. Al doende leert men. Er staat wel een vervelend verificatieplaatje aan, zodat we kunnen zien of de reactie wel door een echt mens wordt ingetikt; een soort mini turing-test dus. Het zal niet lang duren voordat er iets op gevonden is. Spam rukt op en wordt slimmer, de bladeren vallen, het is koud, en druilerig. Bah. En dan heb ik het nog niet eens over Verdonk gehad.

4 comments:

Anonymous said...

Even testen... test, test, test... 1, 2, 3... test...

Het ziet er naar uit dat hij het doet!

Het werk van Chomsky ken ik niet, maar als het over/voor informatica is, dan vind ik het niet gek! Tegenwoordig heb ik te weinig tijd om te lezen en meestal houd ik het dan simpel.

Je had al eerder geschreven dat jullie op het werk Engels spreken, maar dat vind ik nog steeds gek. Laatst was ik met mijn broer in Amsterdam en kwamen we in een klein winkeltje, waar alle drie verkoopsters alleen Engels spraken!

Anonymous said...

Over taal wetenschap gesproken. Ik neem aan dat je de Language Log leest?

http://itre.cis.upenn.edu/~myl/languagelog/index.rdf

cosmosgrammaticus said...

hey thanks anonymous, erg interessant. Nee, maar nu wel!

cosmosgrammaticus said...

Hallo Es,

nee, het werk van Noam Chomsky valt uiteen in taalwetenschap en politiek. Zijn theorieën over grammatica zijn mijns inziens veel nuttiger geweest voor de informatica dan voor de taalwetenschap, maar ik weet zeker dat veel taalwetenschappers dat niet met me eens zijn.

Er was echter geen beginnen aan, in de jaren zeventig en tachtig, voor 'dissidente' taalwetenschapper om te proberen de niet-Chomskiaanse (transformationeel-generatieve) school evenveel aandacht te geven - het was (en is, denk ik) de dominante theorie. Hoewel hij niet veel opgeleverd heeft, en de vergelijkende taalwetenschap veel schade heeft gedaan.