Thursday, November 23, 2006

Schiostra

Ik heb eindelijk "The ABC Telegraphic Code" op de kop kunnen tikken. Een exemplaar uit 1901. Deze codeboeken werden gebruikt om op een economische manier telegrammen te kunnen verzenden; het boek is een lijst van alle situaties die zich in de negentiende en vroeg twintigste eeuwse handel voor kunnen doen, en voor elk daarvan is een codewoord. Zo kun je "schiostra" verzenden, en dat betekent: "het schip, de lading en de bemanning worden vastgehouden door de inboorlingen. wij vrezen dat de bemanning vermoord zal worden...", terwijl "schoolbank" betekent: "laat ons de hoogste prijs weten waarvoor verkocht kan worden."

Ik ben mijn hele leven al geboeid door lijstjes van classificaties, en in het bijzonder de meest arbitraire. Ik heb een plakboek met de normen voor de maten van blikjes, spelalfabetten en afwijkende papiermaten. Dit is een mooie aanvulling op deze verzameling - er is geen enkele relatie tussen de codewoorden en de betekenis - maar de wijze waarop de verzameling is opgebouwd is heel interessant en geeft een mooi tijdsbeeld. Het feit dat er veel Nederlandse woorden tussen staan met een volstrekt ontkoppelde betekenis geeft een bijzondere vervreemding, zie het rijtje "Weeskind: Weather, Weesvader: The hot weather is doing a great deal of damage, Weetniet: The cold weather is doing a great deal of damage". Het is bijzonder fantastisch. Als je niet begrijpt wat er fantastisch aan is, kan ik het ook niet helpen.

Ik zocht al een paar jaar op het web naar een exemplaar dat te koop was, en vorige week vond ik er een. En wel op de Ceintuurbaan, zo'n beetje om de hoek. Ik heb nog nergens een versie in een corpus aangetroffen om te gebruiken voor research; als iemand weet wie er ooit een heeft ingetikt houd ik me aanbevolen.

No comments: