Monday, August 08, 2005

Zomergast

Interessant en boeiend is niet hetzelfde, zoals Robbert Dijkgraaf in Zomergasten liet zien. Hoewel alle onderwerpen me interesseren kon het me niet bijzonder boeien. Vorige week was er een vage Belgische kunstenaar die wel boeide maar totaal oninteressante onderwerpen had, zoals koning Boudewijn. Kan er iemand tv kijken zonder te zappen? Ik verwacht veel van de nieuwe beeldbuisinnovatie waarin je samen verschillende dingen kunt zappen. Verrast was ik wel toen Robbert "Weapons of Choice" van The Chemical Brothers (kunst van Christopher Walken) liet zien. Daarnaast was er, zoals te verwachten was, een overdosis aan populair wetenschappelijk fragmenten. Yorin had gelukkig America's next supermodel.

Arte had een goede film uit 1964, La Peau Douce, één van de zeldzame met Françoise Dorleac. Onbegrijpelijk is dat Arte op de Amsterdamse kabel in het Duits wordt uitgezonden, als er Franse films zijn. Arte is er ook in het Frans. Nu Spanje (TVE) en Italië (RAI1) verbannen zijn, en de keus tussen Frans en Duits op Duits uitvalt (terwijl er toch meer Nederlanders naar Frankrijk op vakantie gaan) ligt volgens mij de bewijslast bij de programma-comissie bobo's dat er geen anti-romaanse talen samenzwering is. Ueberhaupt is het vreemd dat dit gebeurt met de huidige overcapaciteit aan bandbreedte.

Kortom, ik kan iedereen aanraden een schotel te kopen en op het dak te zetten; ik heb het gedaan toen CNN voor het eerst verdween van de Amsterdamse kabel: ik maak graag zelf uit waar mijn nieuws vandaan komt.

No comments: