Monday, August 08, 2005

Clips: Music, Madonna

'Music' van Madonna is een merkwaardige clip, niet om wat er niet in gecensureerd is (Ali G die in korte tijd de woorden 'punani' en 'bwatty boy' (Jamaican voor respectievelijk het vrouwelijk geslachtsdeel en (manlijke) homoseksuelen) er uit krijgt en Madonna's borsten bespreekt, en ook niet voor de striptease-club scenes of die in de limousine; nee, het is een zin in de songtekst die er wat moeilijk vanaf komt. Om precies te zijn "Music, makes the bougeoisie never rebel" (tenminste, 'never' klinkt verhaspeld en ik zou zweren dat ik haar tijdens een optreden 'wanna rebel' hoorde zingen).

Dit illustreert dat politiek engagement nu gevaarlijker geacht wordt dan sex. Dat laatste in de kiosken van Lissabon als enig blijvend verschil na de Anjerrevolutie voor de Portugezen. Hoewel ik wel beter weet dan te denken dat ze er iets mee bedoelt, was ik toch verrast; het is de afgelopen dertig jaar niet zo'n populair onderwerp. Ik denk dat de laatste keer dat ik de woorden 'rebel' en 'bourgeoisie' in één zin hoorde was in Prima della Rivoluzione van Bertolucci hoorde in zijn complete tautologische grootsheid: (in het Italiaans) "Voor de kinderen van de bourgeoisie is het altijd vóór de revolutie." De film ging overigens over sex, niet revolutie, want volgens de hier geopperde theorie hadden we hem dan nooit gezien.

No comments: