Monday, December 04, 2006

Schieten: Woorden. tekort.



In ieder geval schieten woorden tekort voor de beslissing om de Dutchbatters een onderscheiding te geven voor betoonde moed in den vreemde. De wereld spreekt er schande van. De nabestaanden van 10.000 slachtoffers - ja mensen, moslims - hebben terecht gedemonstreerd. Henk Kamp vertelde dat men te licht bewapend was - ja, er was eerst voor miljoenen aan de voertuigen verbouwd om de echte wapens er af te halen en lichte proppenschietertjes te monteren, na eindeloos gezeik in de tweede kamer, en een aantal waren zogenaamd door de Serviërs buitgemaakt - wie ben ik om te beweren dat ze waarschijnlijk verkocht zijn, omdat we het heus wel hadden geweten als er echt gevochten is.

Het verhaal van Karremans, die Mladic verzocht om clementie vanwege zijn kindertjes (die hij niet heeft, de paniekerige leugenaar - misschien een aparte medaille voor laf en doorzichtig liegen in Srebrenica's unfunniest home video), de mislukte foto's - wedden dat ze tevoorschijn komen ergens tussen nu en 25 jaar van nu?

Zitten hiervoor mensen in de gevangenis? Nee, niet Mladic en Karadzic, en in Nederland promoveren we de schuldigen en geven de mensen waar we geen geld aan willen besteden een medaille. Het is notabene een beroepsleger, de mensen hebben getekend om te vechten voor het land indien gevraagd. De meesten waren zelfs te laf om de medaille te weigeren.

Ja, een medaille waard. Van de feestwinkel. Een set chocoladeletters die het woord MODDERFIGUUR spelt. Zo'n dikke M van Mladic heeft lekker veel chocola - leuk voor de kindertjes van Karremans. Ah, nu begrijp ik het: hij wilde de cadeautjes zelf houden. Timeo servenses et dona ferentes.

Ik kan me voorstellen hoe stressvol het uitstapje was en dat de mensen er mee zitten. Ik kan me niet voorstellen dat er zo weinig medegevoel is met nabestaanden van de slachtoffers, een walgelijk gebrek aan piëteit, principes en beschaving. En ja, ik stem alleen op partijen die tegen dit soort avonturen zijn - hoe slecht die mijn economische belangen doorgaans ook dienen.

No comments: