Saturday, December 02, 2006

Woorden helpen niet


Sommige Nederlanders realiseren het zich niet elke dag, maar we hebben een erg slechte naam op het gebied van service, hoffelijkheid en ehm ... beschaving eigenlijk. Ik realiseer het me sinds ik meer met expats dan met landgenoten werk - de verhalen zijn er elke dag en zorgen voor ergernis en hilariteit. Zelf richt ik me vaak op de kleinzielige discriminatie die de laatste decennia de kop opsteekt - er was een tijd dat het achterlijke, discriminerende gedeelte van het volk beschaamd en verbitterd zijn kop hield, maar daar houdt het niet bij op.

Erg populair bij mijn collegae is http://wordswillnothelpyou.blogspot.com/index.html

Werp er eens een blik op als je een gezonde confrontatie met je Nederlanderschap aankunt.

1 comment:

Anonymous said...

Schitterend en tegelijk triest! Het is zo goed onder woorden gebracht wat veel Nederlanders zich niet eens realiseren. Geweldig. Maar de keerzijde is, dat wij als volk, onszelf massaal bij de walk of shame mogen aansluiten.

Een erg interessante blog. De logs over winkelen op zaterdag, de mode, enz. Goed geschreven. Ik moest ook lachen om de log over geld wisselen op het station in Amsterdam. Dat is mij 2 maanden geleden ook overkomen, ik wist niet wat er gebeurde! Ik was bij 5 verschillende zaken geweest, omdat ik een muntje van 50 cent nodig had voor het toilet. Iedere keer werd ik (op een onbeschofte toon) weg gestuurd, ik was er beduusd van. Uiteindelijk kreeg ik bij de bloemenzaak een muntje. De juffrouw daar vertelde inderdaad ook dat het ze geld kost als ze kleingeld willen ophalen bij de bank. Wist ik niet. In Groningen krijg je gewoon wisselgeld als je erom vraagt.